Kunst en cultuur helpen om emoties te verwerken, maatschappelijke thema’s beter te begrijpen en culturele tegenstellingen te overbruggen. In 2022 ondersteunen we gemeenten en instellingen bij hun maatschappelijke taak met inspirerende projecten.

Kunst als medicijn tegen kwetsbaarheid

Als het aan kunstenaar en beeldend docent Roel Sanders van RICK ligt, krijgt kunst als alternatief voor medische zorg een plek in de basisverzekering. Het is namelijk een doeltreffend medicijn tegen kwetsbaarheid. Het helpt mensen die het op eigen kracht niet goed redden om te ontspannen en tot elkaar te komen. Om hun talent te ontdekken en zichzelf te laten zien. Kortom: om sterker in het leven te staan en volwaardig mee te doen.
Lees het portretinterview met Roel Sanders.

RAAK!
Genieten in het hier en nu

Eén voorbeeld van kunst als succesvol middel in het sociaal domein is RAAK!, het project voor mensen met beginnende dementie en hun mantelzorgers. “Ik had een hele serie schilderijen meegenomen die we gezamenlijk zouden gaan bekijken en bespreken. Uiteindelijk hebben we bijna een uur naar hetzelfde werk zitten staren. ‘De Volkstelling’ van Bruegel, over de intocht van Jozef en Maria in Bethlehem. Al kijkend en wijzend kwam er zóveel los. Ziekte speelde even geen rol, de deelnemers spraken op gelijk niveau met elkaar”, vertelt Roel Sanders.
Lees meer over het project.

De kracht van kunst in de maatschappij