“Het jaar 2022 is zoals ik het me had voorgesteld toen ik begon bij RICK”, aldus Frank Rademakers, directeur-bestuurder. Volle leslokalen, inspirerende projecten en bruisende activiteiten bij RICK, op scholen en bij partners in de regio. “Wat waren we na corona toe aan een ‘normaal’ jaar. Het voelt alsof een veulen voor het eerst in de wei mag: een wereld gaat voor ons open. Onze verwachtingen zijn overtroffen. Er is groei, op alle gebieden. En als kers op de taart: we bestaan in het culturele seizoen 22-23 maar liefst 75 jaar! Een mijlpaal om trots op te zijn.”

De van oorsprong Weerter volksmuziekschool werd op 6 april 1948 opgericht. In de jaren erna is RICK uitgegroeid tot een breed kunstencentrum, met naast muziek ook beeldende kunst, dans, theater en visuele media, dat niet meer weg te denken is uit deze regio. “Of het nu gaat om amateurkunst of projecten in het onderwijs en het sociaal domein”, licht Frank toe. “Kunst is voor ons niet alleen een doel op zich maar ook een instrument om doelen in het onderwijs of de maatschappij te bereiken. Via kunst en cultuur helpen we kinderen, jongeren en volwassenen om hun talent te ontdekken en zichzelf en de wereld te begrijpen.”

Kunst verbindt

Alleen in 2022 al bereikt RICK 6500 basisschoolleerlingen en ruim 1200 middelbare scholieren en mbo’ers in de regio. “Via educatieve programma’s op school en inspirerende activiteiten in de wijk delen we onze kennis en liefde voor kunst, ontwikkelen we talent en brengen we belangrijke thema’s onder de aandacht”, vertelt Frank. Daarnaast heeft RICK jaarlijks veel (trouwe) leerlingen en cursisten amateurkunst. “Kunst ontspant, vermaakt, ontroert, inspireert en verbindt; het brengt mensen op zoveel manieren bij elkaar en in beweging. Veel cursisten hebben al zo’n 25 tot 50 jaar geschiedenis van RICK zélf meegemaakt.”

Frank blikt met een trots gevoel terug op de geschiedenis van RICK en het jaar 2022. “Het meest trots ben ik nog op onze duurzame kwaliteit die RICK in al die jaren nooit uit het oog is verloren. Onze professionele medewerkers, die allemaal kostbare kennis en ervaring met zich meebrengen, bieden talent een podium om te groeien en stralen. Niets is mooier, zo weet ik uit eigen ervaring.”  Vanaf 1986 werkte Frank 26 jaar als slagwerkdocent bij RICK en zijn voorgangers, de Academie voor Muziek en Dans en Streekmuziekschool Weert. Na een uitstapje van acht jaar keerde hij in januari 2020 als directeur-bestuurder terug op het oude nest.

Feestelijke traktaties

Bij feest horen cadeautjes. Daarom trakteert RICK de regio dit seizoen op kunst- en cultuurcadeautjes. “Je kunt mooie muziekconcerten, toneelvoorstellingen, dansshows, beeldende exposities en creatieve activiteiten verwachten. Daarnaast kunnen mensen elke maand een cadeaubon winnen als ze hun ervaring met RICK delen via sociale media. In maart 2023 vieren we het jubileum samen met onze samenwerkingspartners en medewerkers.”

RICK in 2022

• Na de lockdown tijdens corona vinden eindelijk de uitvoeringen van o.a. de Coronamonologen en het Special Dance Team plaats.
  • Het Preventief Medisch Onderzoek (PMO) is afgerond.
  • De regeling CmK3 doorloopt een eerste volledig jaar.
  • Er is (opnieuw) geen indexering van de les- en cursusgelden.
  • De laatste kozijnen zijn vervangen.
  • Een onderzoek voor de vervanging van het dak is in gang gezet.
  • Per 31 december is een nieuw functiehuis cao-ke ingevoerd.
  • Samen met De gewoonste zaak van Weert vullen we dagbesteding in.
  • Aan gemeente Weert wordt het Transitieplan Cultuursector aangeboden.
  • De raad van gemeente Weert keurt het corona-compensatieplan goed.

Onze belangrijkste uitdagingen in 2022

• De onzekerheid na corona over aanmeldingen cursussen, doorgang projecten en mogelijke (nieuwe) maatregelen.
  • De kosten voor de verbouwing van het dak en verdere verduurzaming van het pand stijgen.
  • Er is veel (economische) onzekerheid als gevolg van de oorlog in Oekraïne, o.a. op het gebied van energie en beschikbaarheid materialen.
  • Er zijn stijgende loon- en onderhoudskosten.
  • Het is een uitdaging om werknemers, vooral vakdocenten en ZZP’ers, te vinden.

Vooruitblik 2023

2022 smaakt naar meer. RICK heeft kunnen proeven aan de nieuwe mogelijkheden na de pandemie. De ingezette samenwerking met de 5 professionele culturele instellingen in gemeente Weert gaan we verder intensiveren en krijgt vorm met de aanstelling van een cultuurcoördinator. De samenwerking in het sociale domein met partners als PSW, de Maaskei en de Gewoonste zaak van Weert onderschrijven we met een intentieverklaring.

De grote vraag naar cultuureducatie in de regio vraagt om een grotere inzet van het personeel. Dit betekent een investering in extra uren en diverse scholing. Daarnaast gaat RICK voor een verlenging van de certificering van cultuurconnectie Kwaliteit in beeld via CBCT. Ook kijken we naar mogelijke schaalvergroting en uitbreiding in gemeenten, waar geen kunstencentrum meer actief is.

Door de Raad van Toezicht worden met de notaris de statuten van RICK aangepast aan de huidige visie en missie van RICK en de geldende wettelijke voorwaarden en codes. Deze worden goedgekeurd door de convenantgemeenten.

Voor 2023 is een begroting opgesteld. Na goedkeuring door de Raad van Toezicht en de Ondernemingsraad is deze aan de convenantgemeenten aangeboden. De opgestelde liquiditeitsprognose laat voor 2023 geen krapte zien. Wel laat de begroting een stijging van 10% van de kosten zien. Er komen geen noemenswaardige wijzigingen ten opzichte van het personeelsbestand van 2022.

Weert, 22 mei 2023
Frank Rademakers
directeur-bestuurder RICK

“Kunst ontspant, vermaakt, ontroert, inspireert en verbindt; het brengt mensen op zoveel manieren bij elkaar en in beweging."