Vlaggen voor vrijheid

Facts & figures

  • Creatief aan de slag met maatschappelijke thema's
  • Verbinden van jongeren, ouderen en vluchtelingen
  • Positieve bijdrage aan persoonlijke ontwikkeling 

Vrijheid is een abstract begrip. Zeker voor de meeste Nederlanders. We hebben nooit echt meegemaakt hoe het is om vrijheid te verliezen. Met het project ‘Vlaggen voor Vrijheid’ maken we dit abstracte begrip tastbaar voor kinderen uit groep 7 en 8 van de basisschool. Door met vluchtelingen en met ouderen te praten. Door te kijken naar een voorstelling en een tentoonstelling over de oorlog. En door - als klap op de vuurpijl - al het geleerde te bundelen in raps en kunstwerken. 

Dit project is mede mogelijk gemaakt door het VSBfonds en het SamenFonds0495.

WAT KUN JE VERWACHTEN?
PROJECTLEIDER
Offerte aanvragen

WAT KUN JE VERWACHTEN?

  • Vanwege de Coronacrisis bieden we scholen lesmaterialen aan waarmee leerkrachten zelf aan de slag kunnen met resterende lessen. Bij elke les wordt een uitleg gegeven; leerlingen kunnen de opdrachten vrijwel geheel zelfstandig uitvoeren.

PROJECTLEIDER

Heb je interesse in het project en wil je meer weten hoe jij dit kunt inzetten? Neem contact op met :

Johannie van Tuel
Cultuurcoach Weert
T. 0495 53 39 54
E. j.vantuel@rickraakt.nl

"Cultuureducatie geeft kinderen de kans om hun talenten te ontdekken en ontwikkelen, waardoor zij een completer beeld krijgen van zichzelf en de wereld om hen heen."

“Het bezoek aan het asielzoekerscentrum vond ik bijzonder. Het was heel koud toen we er langs gingen. Toch liepen mensen daar op badslippers en in een korte broek. En ze woonden met veel mensen op een kleine kamer. Het was heel anders dan thuis. Als ik hier zou wonen, dan zou ik erg moeten wennen. Ook vertelde een mevrouw dat haar familie nog achtergebleven was in het land waar ze vandaan kwam. Dat vond ik heel erg.”

 

Lotte (leerling groep 8 van Brede School Moesel)

“Er kwamen vijf leerlingen langs. Ze stelden vragen over dagelijkse dingen. Wat gingen jullie eten? Hoe kwam je aan kleding? Ik liet foto’s zien van toen. En ik heb ook verteld over de angsten die ik gekend heb. Steeds als er vliegtuigen overvlogen was ik bang. Toen de oorlog voorbij was, was ik tien. Ongeveer net zo oud als zij. Dat vonden ze bijzonder. En ook dat mensen die net over de grens wonen, ineens je vijanden zijn. Ik vond het heel prettig om hier aan mee te werken. Het is belangrijk om deze verhalen over te dragen. Zonder verleden is er geen heden.”

 

Griet Heijkers (was 6 jaar toen de oorlog begon. Ze werd geïnterviewd door de leerlingen)

“Hier in het azc wonen kinderen die uit een oorlogsgebied komen, of uit een land waar ze niet veilig zijn. Hier op het terrein zelf zijn ze ook niet helemaal vrij. Een groot deel van de deelnemende scholen is hier op bezoek geweest. Ook bezochten twee vluchtelingen de scholen. Kinderen mochten vragen stellen. Eén van de vrouwen vertelde dat ze haar gezin in haar land van herkomst achter had moeten laten. Toen was het wel even stil. Je zag gewoon dat het de kinderen in de klas ontroerde. Van de vluchtelingen zelf hoorde ik dat ze het als prettig hadden ervaren. Ondanks dat ze moesten wennen aan de directheid van de Nederlandse kinderen, hielp het praten over wat ze doormaken hen wel bij de verwerking.”

 

Elke van Rijswijk (azc Budel)

“Door zelf te ontdekken, erover te praten en dat te vertalen naar een rap, krijgen kinderen een beeld van hoe zo’n begrip als vrijheid ingevuld wordt. Dat was goed te merken tijdens de rapworkshop. Hoe deden kinderen dat in de Tweede Wereldoorlog, en hoe vergaat het kinderen nu? Die verbinding is belangrijk. Door langs te gaan bij een azc, lijfelijk te ervaren wat beperkte ruimte betekent, dat was een eye-opener. Normaal kom je daar niet zo snel. En ook het bezoek aan een zorgcentrum, en met ouderen praten over de oorlog, dat vergeten ze niet snel meer. Van dit project hebben ze veel geleerd. Daar hebben ze hun leven lang nog profijt van.”

 

Rob Vaessen (leerkracht groep 8 Brede School Moesel)