Muziekwerkplaats

Facts & figures

  • Een onderzoekende houding is de motor van een creatief leerproces.
  • Veel ruimte voor eigenheid van de leerling.
  • Een uitstekende oefening waarin het proces belangijker is dan het resultaat.
  • Een uitgelezen kans om te leren samenwerken.
  • Intrinsieke motivatie wordt enorm aangeboord.

Wil je de muziekles eens vanuit een totaal ander perspectief benaderen? Dan is de Muziekwerkplaats wat je zoekt! In dit project wordt het onderzoekend vermogen tot op de bodem aangesproken!

Kinderen onderzoeken namelijk hoe geluid werkt en wat allemaal geluid maakt. Je kunt ergens op slaan, ergens door blazen of ergens aan trekken… het maakt geluid! Hoe zit dat bij muziekinstrumenten eigenlijk? En waarom klinkt het dan opeens mooi? (Of toch niet zo mooi?)
We gaan met een berg materiaal en een stel goede handen, oren en ogen op zoek naar (mooi) geluid. Met hetgeen de kinderen hebben ontdekt, gaan ze aan de slag om zelf een nieuw instrument te ontwerpen en te bouwen!

WAT KUN JE VERWACHTEN?
WAT LEVERT HET OP?
PROJECTLEIDER
Offerte aanvragen

WAT KUN JE VERWACHTEN?

  • In overleg met de school plannen we 3 tot 8 lessen van een vakdocent die de leerlingen uitnodigt om op ontdekkingstocht te gaan naar geluid. Hierna zet de leerling zijn bevindingen om in het maken van een eigen instrument. Maar let op: het mag geen bestaand instrument zijn! Het moet iets nieuws zijn.
    Deze manier van werken zorgt doorgaans voor grote betrokkenheid en eigenaarschap van het leerproces van de leerling.
  • Het onderzoekend vermogen en het creatief denken van de leerling wordt in dit project ruimschoots aangesproken.      

WAT LEVERT HET OP?

  • Een project waarbij muziek het uitgangspunt is, maar waarbij het ook als middel dient om een product (muziekinstrument) te ontwerpen. 
  • Een oefening in procesgericht werken waarbij de docent als procesbegeleider/ coach optreedt.
  • Een oefening is samenwerken: kinderen mogen in groepjes een nieuw instrument ontwerpen/bouwen.
  • Een groep kinderen die eigenaar worden van hun eigen leerproces.
  • Meerdere vaardigheden komen samen zoals: meten, berekenen, timmeren, zagen, boren, plakken, probleemoplossend denken, luisteren, samenwerken.

PROJECTLEIDER

Heb je interesse in het project en wil je meer weten hoe jij dit kunt inzetten? Neem contact op met :

Marieke Scharroo
Cultuurcoach Cranendonck, Heeze-Leende
T. 0495 53 39 54
E. m.scharroo@rickraakt.nl 

“Kunst & Cultuur geeft ons de kans om op een andere en inspirerende manier te leren. Daarbij maakt creativiteit het leven niet alleen makkelijker, maar ook een heel stuk leuker. Daar draag ik graag aan bij!”